MOBILNOŚCI MIĘDZYNARODOWE I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Jagiellończykaw Sieradzu For the Earth For the young people

Recykling – Polska a Grecja

Obecnie coraz więcej mówi się o konieczności ochrony zanieczyszczonego przez ludzi środowiska. Co roku do oceanów trafia około 8 milionów ton plastikowych odpadów, na wysypiskach śmieci ląduje ponad 10 miliardów plastikowych długopisów, a coraz ważniejszym tematem jest ochrona środowiska, w tym segregacja śmieci. A czy wiesz jak wygląda recykling w Polsce a w Grecji?
W tym artykule dowiesz się: jak dbać o środowisko, dlaczego powinniśmy segregować odpady i jakie są różnice w recyklingu oraz jego postrzeganiu wśród Polaków i Greków.

Dlaczego podział śmieci jest ważny?

Aktualnie problem zaśmieconych miast jest powszechny, co wynika z obecności ludzi. Natomiast śmieci dostają się nawet do odludnych miejsc, pozbawionych stałej obecności człowieka, a te trafiające do zbiorników wodnych powodują pogorszenie warunków życia zwierząt, a nawet ich śmierć. Segregacja tych śmieci pozwoliłaby na powtórne przetworzenie i wykorzystanie, dzięki czemu nie trafiłyby do miejsc niepożądanych. Dodatkowo wytwarzanie produktów z materiałów z recyklingu pochłania znacznie mniej energii.

Segregacja odpadów w Polsce a w Grecji – różnice

Od 2021 roku w Polsce istnieje obowiązek segregacji odpadów. Każdy mieszkaniec jest zobowiązany do podziału śmieci na tworzywa sztuczne i metale (kosz żółty) , papier (niebieski), szkło (zielony), odpady komunalne (czarny/ szary) oraz BIO (brązowy). Natomiast odpady takie jak leki, baterie i urządzenia elektroniczne wyrzuca się w konkretnych miejscach do tego przeznaczonych.

W Grecji istnieją tylko dwie kategorie śmieci – mieszane i segregowane, na które składają się odpady z tworzywa sztucznego, metalu, papieru i szkła.

Teoria a rzeczywistość, czyli jak naprawdę wygląda segregacja?

Według badań przeprowadzonych przed wprowadzeniem prawnego obowiązku segregacji aż 66% Polaków stosowało się do zasad recyklingu. Niestety tylko 52% spośród badanych potrafiło zrobić to poprawnie. Natomiast Grecy podchodzą do tego bardziej obojętnie (jedynie około 20% z nich segreguje śmieci). Nie są świadomi skali problemu, ponieważ edukacja szkolna na ten temat jest niewystarczająca. Dlatego w następnym akapicie przedstawimy przydatne wskazówki dotyczące segregacji.

Jak segregować problematyczne odpady?

·        karton po mleku – chociaż opakowanie wygląda na papierowe wyrzucamy je do żółtego pojemnika, bo wewnątrz znajduje się powłoka z tworzywa sztucznego.

·        opakowania po dezodorantach w sprayu – typowy dezodorant składa się ze sprzężonej cieczy, która jest umieszczona w metalowej butelce z plastikową końcówką i nakrętką. Dlatego po zużyciu powinien się znaleźć w dwóch pojemnikach – metalowa część w tym na odpady zmieszane, a plastikowa w koszu na metale i tworzywa sztuczne.

·        styropian -w większości przypadków powinien on zostać umieszczony w pojemniku na metale i tworzywa sztuczne, jednak jeśli np. wykonane z niego opakowanie na jedzenie jest bardzo zabrudzone (szczególnie zatłuszczone), należy zadbać, by trafiło do sekcji odpadów zmieszanych.

·        tubka po paście do zębów oraz szczoteczki do zębów – przed wyrzuceniem tubki należy się upewnić czy opakowanie po paście jest wykonane w całości z plastiku lub metalu, jeśli tak, można umieścić je w koszu na tworzywa sztuczne. Natomiast szczoteczki powinny trafiać do sekcji odpadów zmieszanych.

Share Article:

Considered an invitation do introduced sufficient understood instrument it. Of decisively friendship in as collecting at. No affixed be husband ye females brother garrets proceed. Least child who seven happy yet balls young. Discovery sweetness principle discourse shameless bed one excellent. Sentiments of surrounded friendship dispatched connection is he. Me or produce besides hastily up as pleased. 

You May Also Like:

Edit Template

About

Strona poświęcona Europejskim mobilnościom I Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Jagiellończyka w Sieradzu

Recent Post

  • All Post
  • Bez kategorii
  • Debata
  • ecology
  • ekologia
  • electric car
  • electric cars
  • electric motor
  • electric vehicle
  • Farma Fotowoltaiczna
  • Fotowoltaika
  • Młodzi to nasza przyszłość. Zadbajmy o ich dobrostan!
  • National parks
  • Panele Słoneczne
  • Parki narodowe
  • Photovoltaic Farm
  • Photovoltaics
  • PMU-MOB-1
  • PMU-MOB-2
  • pojazd elektryczny
  • rolnictwo
  • rolnictwo ekologiczne
  • samochody elektryczne
  • silnik elektryczny
  • Smog
  • Solar Panels
  • Zielone źródła energii

Follow Me

I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Jagiellończyka w Sieradzu

© 2023 Created with Royal Elementor Addons