Na początku listopada w jednej ze szkół licealnych w Sieradzu przeprowadziliśmy anonimową ankietę sprawdzającą wiedzę z zakresu ochrony środowiska. Wzięło w niej udział blisko 200 osób, a jej wyniki są zaskakujące (przeczytaj do końca).
Zmiany klimatyczne- wiedza społeczności szkolnej
Ankietę zaczęliśmy od zapytania badanych, jak oceniają swoją wiedzę na temat zmian klimatycznych. Większość z nich, bo prawie 60% określiła swoją wiedzę jako przeciętną. Dość spora rzesza odbiorców udzieliła odpowiedzi, że ich wiedza stoi na wysokim poziomie (około 32% osób)
i tylko 8% z nich wskazało że ich wiedza w tym zakresie jest uboga.
Błędy społeczeństwa
W sondażu znalazło się wiele różnych pytań z dziedziny ekologii. Odnieśliśmy się głównie do problematycznych kwestii i często popełnianych błędów działających na niekorzyść środowiska. Uczniów spytaliśmy, między innymi o to: jak często segregują odpady, zostawiają zapalone światło, odkręcone krany, ładowarki i zasilacze w gniazdku. W większości przypadków określają oni swoje działania, jako zapobiegające degradacji przyrody. Uważają jednak, że za zmiany klimatyczne
w największym stopniu odpowiedzialny jest i tak człowiek i jego działalność na Ziemi.
Jak dbać o środowisko?
Naszym głównym celem było sprawdzenie, jak według ankietowanych ludzie powinni chronić środowisko. Ich odpowiedzi odnosiły się głównie do działań, które oni sami mogą podejmować
i propagować w swoich domach oraz wśród swoich najbliższych. Przykłady postępowań, które zaproponowali to:
•segregacja odpadów
•oszczędzanie wody oraz energii
•ograniczenie zużywania plastiku
•korzystanie z rowerów i środków transportu publicznego zamiast samochodów i samolotów
•zwiększenie poziomu wiedzy uczniów o zmianach klimatycznych w szkołach
Redukcja mięsa w diecie istotna dla klimatu?
W ankiecie pojawiło się pytanie: Czy mniejsze spożycie mięsa wpłynie korzystnie na zmiany klimatyczne? Prawie 50% ankietowanych stwierdziło, że jest to istotna kwestia w walce o środowisko i trzeba im przyznać całkowitą rację. Niewiele osób wie, że produkcja mięsa powoduje emisję metanu, dwutlenku węgla i tlenku azotu, a każdy z nich ma negatywny wpływ na klimat. Co ciekawe, prawie 15% światowej emisji gazów cieplarnianych stanowią gazy wytwarzane podczas procesów trawiennych zwierząt hodowlanych (głównie bydła i owiec). Natomiast 65% wszystkich emisji pochodzących od zwierząt hodowlanych to produkcja wołowiny i nabiału.
Edukacja młodych ludzi
Mimo znaczącej tendencji wzrostowej w zakresie wiedzy o zmianach klimatycznych wśród uczniów, ich zasób wiadomości wciąż jest niepełny. Musimy dążyć do tego by poszerzać horyzonty
i zwiększać znajomość tego tematu szczególnie u młodych ludzi, od których najbardziej zależą losy naszej planety. To, co nas cieszy, to że młodzież zdaje sobie sprawę z powagi drastycznej sytuacji,
w której się znajdujemy. Pamiętajmy, że Ziemię mamy tylko jedną i wszyscy musimy o nią dbać!